teamplockepinn

Agilitytävling

Publicerad 2013-01-26 20:53:09 i Agility, Hundarna,

Idag var det dax för årets första agilitytävling! Helt tokigt att man helt frivilligt går upp 05:30 på en lördag för att åka till ett kallt ridhus en hel dag :) Jag klädde mig rejält idag, igår morse va det ju -16 ute!! Men idag var det visst bara -3 ute, vilket jag bara var tacksam för :) Och även om jag stundvis har vart lite kall så har jag inte frusit nått och då har jag ändå kört loppen utan jacka och överdragsbyxor!
Fick sällskap halva vägen till Tibro oxå då Ebba liftade med från Moholm. Alltid skönt slippa åka själv på morgonen :) 
Första loppet var ett agilitylopp. Manco va helt galet laddat och helt okontaktbar innan start, jag va väldig tacksam att slalomet kom sent i det loppet :) Men han gick jätte bra i loppet och nollade och vann :) Gina hade jag redan innan bestämt mig för att inte köra alla lopp så jag passade på att träna lite starter med henne. Självklart tjuvade hon lite och då gick jag tillbaka, kopplade henne och gick av plan bara. Snacka om att Gina blev paff :) Men det var effektivt! I nästa lopp (som oxå var ett agilitylopp) utmanade jag henne lite mer genom att lägga henne närmare första hindret. Jag trodde det skulle bli svårare för henne, men det vart inte som jag trodde! Hon låg ju kvar fast jag hade gått långt och bytt sida och haft mig (allt för att provosera henne) så jag sa "framåt" till henne, då stack hon UNDER första hindret!! Haha toktjejen nu fick hon ju gå av plan iaf :) Manco trodde han kunde fuska å skippa de sista 2 portarna på slalomet 3! gånger... less man blir på han då!
I första hopploppet vart det bara fel med Manco i början så det vart en disk, tyvärr för han gick riktigt bra sen! Gina däremot gick riktigt bra, hon låg så snällt denna gång så då fick hon köra! Tyvärr gjorde hon en "Gina rivning" (rev HELA hindret) på 3e hindret från mål, men det räckte ändå till en 2a plats :) I sista loppet tyckte jag det skulle va spännande att se hur hon skulle göra i starten nu när hon fått köra ett lopp, men hon låg jätte snällt! Ännu en gång gick hon riktigt bra! Men nu var det jag som slarvade med min handling!! Så hon missa näst sista hindret och sen när hon tog det vart det ett dligt avhopp så hon rev. Så det vart 10fel och en 8e plats. Manco gjorde ett kanon lopp, även om det inte flöt riktigt bra (mitt fel!) så nollade han och vann igen :) 
Jag skulle prova att köra Putte i andra agilityloppet oxå för Carola hade sträckt sig, men det tyckte inte alls Putte :) Han ville ha sin matte med sig! Så han sprang till henne istället :) Vi får testa att träna med varandras hundar lite känns det som :D
Jag kan inte vara annat än jätte nöjd med mina goa hundar, de har skött sig kanon! Speciellt med tanke på att vi inte tränat nått på jätte länge!
 
Fick lite mersmak nu och har anmält till 3 tävlingar till! Åker ihop med Wendy till Linköping den 16/2 för en klass 2 tävling. Den 10/3 är det en klass 3 i Tidaholm som gäller för Manco och helgen efter den 17/3 är det klass 2 i Laxå för Gina :) Å jag längtar så till jag kan börja sätta igång Sid oxå nu, ska bli jätte roligt :)
Tänk att en heldag i ett kallt ridhus kan göra en så träningssugen :)

Kommentarer

Postat av: Wendy

Publicerad 2013-01-28 16:05:27

Grattis igen!!
va kul att läsa. Inte bara min hund som har hyss för sig :)
Längtar till Linköping nu!!

Svar: Tack!! Haha näe Gina är bra på den saken hon :)Jag oxå!!
Therese Blomqvist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela