teamplockepinn

Chokladfyllda muffins

Publicerad 2013-02-14 22:22:22 i Foto, Recept,

Jag och Novali fixade några muffins idag, känns alltid kul att göra nått extra denna dag så det blev chokladfyllda muffins! För en gångs skull vart t.o.m jag nöjd :) 
 
 
Receptet är en blandning av flera recept och mina egna ideer för att det skulle bli som jag ville :)
(grundreceptet är till stor del från "a piece of cake" av Leila Lindholm)
Så här gjorde jag iaf!
 
Du behöver: 
Till muffins
3 ägg
2,5dl strösocker
1tsk vaniljsocker
100g smör
1dl mjölk
3,5dl vetemjöl
2tsk bakpulver
1 nypa salt
100g hackad mörkchoklad
 
Chokladglasyren
200g mörkchoklad (Jag hade en blandning av 100g 70%-ig med hallon smak och 100g mörk geisha)
1,5dl grädde
 
Garnering
Hackade hasselnötter
 
Så här gör du:
Muffins
  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt
  • Smält smöret, häll i mjölken och blanda det i äggsmeten
  • Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och den hackade chokladen. Vänd sedan ner det försiktigt i smeten.
  • Fyll dina formar med 2/3 smet.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 15min. 
Chokladglasyren
  • Koka upp grädden och ta av den från värmen
  • Bryt ner chokladen och rör tills den smält
  • Häll ner det i en spritts gärna med lång pip (som når långt ner i muffinsen)
  • Tryck ner lite i mitten av muffinsen och låt resten ligga ovanpå som ett härligt chokladtäcke :)
  • Strö på hasselnötterna och låt sedan det stå svalt i minst 1tim
Ät och njut! :)
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela