teamplockepinn

Agilityträning

Publicerad 2013-02-25 10:17:04 i Agility, Hundarna,

Igårkväll var det agilityträning igen. Denna gången byggde vi upp en agilitybana (klass 1). En ganska kort, bara 15 hinder, men ändå lite kul bana. 
Jag började med Sid. Vi hade balansen som nr 2 så jag körde bara den och hinder nr 1. Eftersom jag inte har fått till önskat beteende på balansen än så vill jag inte ha med den inne i banan. Jag kom igår på att om jag står vid början av balansen eller ännu längre fram när jag kallar in honom så fuskar han med uppgången, men om jag står en bit ifrån balansen (typ mellan hoppet och balansen) och skickar han på så tog han kontaktfältet klockrent VARJE gång! Men, då får jag problem vid slutet istället för när jag är så långt bakom honom så stannar han på nedgången (ibland på och ibland över kontaktfältet) å vrir sig bak mot mig.. Jag fick lite hjälp av Karin som skulle locka på honom, jag tror dock inte riktigt han fattade att hon hade nått roligt :) Men nästa gång ska jag testa att ta med nån ROLIG leksak och lägga en bit fram så får jag ha nån som hjälper mig med att kolla honom. Jag vill inte att han ska va så beroende av mig. Positivt är iaf att han tar hela balansen i ett "svish" utan att fundera på nått annat förrän han är vid slutet och det gillar jag! 
Resten av banan gick riktigt bra fläckvis! Vi fixa aldrig att ta allt i ett svep, men uppdelat så kunde det gå riktigt bra!  Jag tror han som bäst fixade 9 hinder i ett svep, så vi går helt klart framåt! Han är ju lite svårt eftersom det går så jäkla fort, jag får gapa lite på han för att han ska uppfatta att han ska hinna svänga oxå :) samtidigt som han i nära å tighta situationer är jäkligt känslig på min handling! Minsta lilla jag slarvar så springer han förbi, viker av eller vad jag nu visar :)
Jag ska försöka klippa ihop en film från gårdagens träning, Karin va snäll nog att filma oss :)
Gina gick oxå riktigt bra, iaf första träningsvändan! Hade som inte nått alls att klaga på där. Körde först banan som den va, men den fixa hon utan bekymmer (det ska hon iofs göra oxå...) sen trassla jag till den å tog många hinder från fel håll och lite allmänt fram å tillbaka, men hon va super lyhörd och rev nästan inget! Andra vändan va inte fullt lika bra, men jag är ändå nöjd med henne. Jag körde ju bara på utan plan och då blir det inte lika lugn handling som om jag vetat exakt vart jag skulle, och det kan helt klart vara en orsak. Sen känns det alltid som hon blir lite trött andra vändan både fysiskt och psykiskt. Jag måste nog börja träna konditionen mycket mer på både hundarna och mig själv! Det sista jag körde med Gina igår va jag så jäkla trött i benen!! :) 
 
För övrig va det en väldigt trevlig träning, det är en härlig stämning i gänget som tränar och det är så roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela