teamplockepinn

Marängtårta

Publicerad 2013-01-18 21:42:00 i Foto, Recept,

Här kommer receptet och andra tydligen viktiga saker att tänka på när man gör maräng (man lär sig nått nytt varje dag!) Jag hittade receptet här: http://www.camillak.com/?p=957


Du behöver:

Maräng: 
3 äggvitor
2 1/2 dl strösocker
3 dl Rice Krispies (frukostflingor)

Fyllning:
1 dl vatten
2 1/2 msk vetemjöl
50 g mörk choklad (jag använde smaksatt med hallon)
50 g smör
1 dl florsocker
1 äggula
3 dl vispgrädde

Garnering:
30 g mörk choklad (jag använde smaksatt med hallon)

Så här gör du:

Maräng: Sätt ugnen på 150grader. Vispa äggvitor (försiktigt från början och i en plåtskål) häll i strösockret lite i taget allt eftersom. Tills det blir en fast och blank smet (minst 5min). Vänd sedan ner rice krispies. Bred sedan ut smeten i en långpanna (på bakplåtspapper) och grädda i ca 60-70min. Ta sedan ut marängen och dela den i 2 delar och låt svalna.

Fyllning: Koka vatten och mjöl under omrörning till en tjock smet. Tag kastrullen av värmen och tillsätt choklad och smör. Vispa tills allt smält. Tillsätt sedan florsocker och äggulan och vispa ihop till en smet. Bred ut smeten på ena maränghalvan. Vispa sen grädden och bred den över krämen. Lägg över den andra maränghalvan och ringla smält choklad över med gaffel.

Smaklig "måltid" :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela