teamplockepinn

Agilityträning

Publicerad 2013-02-04 10:10:51 i Agility, Hundarna,

Igårkväll var det äntligen dax för våran inomhusträning i agility! Jag och Karin möttes upp på klubben och tillsammans med våra karlar så packade vi två kärror fulla med hinder, eller ja om jag ska va riktigt ärlig så va det väl mest karlarna som packade... Jag och Karin la mest fram de saker vi skulle ha med och lät de lösa packningsbekymmret :)
Vi har hyrt ett ridhus i utkanten av Lugnås för träning och det va ett väldigt trevligt ställe! Vi va 4st tappra själar som tränade denna gång, Jag, Karin, Malin och Maria.
Vi körde lite olika kombinationer, några rena handling och några mer hinderträning. Jag va MYCKET impad av va bra Sid klarade både balansen och A-hindret! Men jag ska ändå klicka in han på en "ruta" som jag tänkt lägga på kontaktfälten så det blir mer tydligt för honom vad han ska göra. Speciellt på uppgången! Det känns som att nerfarten har han koll på, men inte uppgången och den tycker jag är svårast att träna oxå... Nån som har tips så kom gärna med dom!!! Ska iaf testa med rutan och se om det hjälper. 
I handlings kombinationerna klarar han svårigheterna bra, när det är nära arbete och thigta svängar men när det blir lite öppet så älgar han iväg med sina långben att jag inte har en chans att hänga med... Vet inte riktigt hur jag ska lösa det... 
Sen måste vi träna mer på slalom! Men jag tror jag behöver sätta dit bågarna i början igen, när han väl kommer in rätt går det som tusan men just det att hitta ingången ä lite lurigt, så jag får backa lite! Är så jäkla glad att jag lärt in han med bågar för då har man alltid den möjligheten! 
Gina funka i det stora hela mycket bra. Balansen är inga problem för henne, däremot vill jag få bort att jag måste sakta henne ner för a-hindret för att hon inte ska fuska. Så jag utmanade henne med att bara springa ifrån henne och det blev såklart tjuvningar! Men det är ju bra för då har jag ju chansen att korrigera det! Vi förlorar för mycket tid på det där slarvet! 
Med handlingsövningarna funkar hon bra, ho är rolig att träna sånt med för hon är så följsam och signalkänslig! Men tyvärr kommer hennes slarvrivningar titt som tätt... Tips nån?? Det känns som hon inte orkar bry sig att hoppa ordentligt! Det kan va att hon blir störd av mig många gånger, jag måste vara lugnare i min handling! Men många gånger ser jag ingen annan förklarning än just slarv! Hon vill skynda sig och då plöjer hon bara...
 
Ja det finns iaf mycket att träna på och jag längtar redan till på söndag och nästa träningspass :) Även om just släpandet av hindren inte är det roligaste så är det värt det! Fredrik skulle kolla upp en kärra han visste om, så jag håller alla tummar jag har :)

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2013-02-04 11:01:17

Åh gud vad underbart om han kan fixa det!! :) Mina armar är döda!

Svar: Haha ja vi får se, är det så är det en kanon kärra! :)
Therese Blomqvist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela