teamplockepinn

Agilitytävling

Publicerad 2013-02-17 15:21:56 i Agility,

Igår var det dax för årets första officiella agilitytävling. Lite ovanligt så starta den på em så vid 13:00 var jag och plockade upp Wendy i Skövde för att sen fortsätta vidare mot Linköping. 
Det var en klass 2 tävling så vi hade med oss våra flickor, Gina och Jytte! Gina va väl inte supernöjd när Jytte kom in i bilen, men det släppte snart och när vi kom fram så va det absolut inget dom imellan. 
Det första loppet var ett agilitylopp, inte omöjligt på nått vis men det var två ställen där jag skulle få prova att lägga in våra nyinlärda bakombyten. Det va lite spännande att få testa de i ett lopp och se hur det fungerade. Sen var det även ett ställe där jag skulle få använda ett "runt" kommando. Tyvärr har Gina ett nöthuvud till matte...
Starten gick bra och första bakombytet satt klockrent, sen kom slalomet och jag kommer ett steg för nära slalomet så jag trycker henne att gå in på fel sida... Helt mitt fel, så irriterande!! Sen flyter det bra igen och både nästa bakombyte och runt-kommandot satt som de skulle. Med bara 3 hinder kvar (en tunnel sen 2 hopp) så skickar jag henne mot tunneln och tror att hon låst på den så jag börjar springa.. Hon hade INTE låst! Så det vart 5 onödiga fel till... 
Men jag var nöjd med loppet ändå, Gina skötte sig bra, bara jag som ställde till det!
För Wendy och Jytte gick det dessto bättre, de nollade och vann loppet!! Stort grattis!! Väldigt fint flyt i loppet!
 
I hopploppet visste jag redan innan att det fanns en del "rivningsfällor" för Gina, på ett ställe valde jag ändå att göra ett framförbyte när hon hoppade = rivning... En sån där övning som jag känner att jag behöver ställa upp å lista ut hur jag bäst skulle ha löst den! Gina är väldigt känslig när det gäller att bli störd i hoppet, minsta sak jag gör fel så river hon :/ 
Men de andra rivningsfällorna som va klarade hon (och jag!) bra, men sen kom det en rivning till på ett hopp som låg mellan två tunnlar, men det kändes mer som ett slarv! Jag kanske sprang på lite för mycket, hon kan bli stressad att hinna mä då och då skiter hon i att hoppa ordentligt utan bara plöjer!
Wendy fick ett hjärnsläpp på en hundradelssekunds ungefär och det har man tyvärr inte råd med så hon hamnade helt fel mot vad hon hade tänkt och då vart det bara fel! Vilket slutade med ett hopp åt fel håll. Det är så jäkla lätt hänt! 
 
Men vi var över det hala nöjda när vi for hem och hemresan flöt på bra. Vi stannade på en mack innan vi lämnade Linköping och köpte lite färdkost till oss och varsin korv till hundarna, det va de värda efter dagen :)

Kommentarer

Postat av: Wendy

Publicerad 2013-02-25 20:16:12

Ja vi kan väl inget annat än att vara nöjda. Våra hundar gör ju bara dom vi säger och gör.. Sen säger vi och gör lite fel ibland men :)

Svar: Haha ja det är så sant :)
Therese Blomqvist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela