teamplockepinn

Bakade bröd

Publicerad 2013-01-11 10:41:00 i Foto, Recept,

Igår när jag väntade på att få hämta Sid från veterinären så passade jag på att baka lite bröd. Gjorde efter ett nytt recept och det vart faktiskt riktigt gott! Självklart kunde jag inte följa receptet riktigt utan jag måste ju sätta min prägel på det hela ;) Sen gjorde jag oxå dubbel sats för jag tycker det är meningslöst lägga ner allt arbete på nått som tar slut så fort:) Lägger upp receptet om nån är sugen på att prova, det var lättbakat! (Orginalreceptet hittade jag i boken "Bröd för alla sinnen")
 
Skållade havrerutor
40st
 
Du behöver:
8dl havregryn
50g smör
8dl kokande vatten
4dl kallt vatten
4tsk salt
150-200g valnötskärnor (jag tog det jag hade kvar i påsen men det va ungefär 150g)
4msk brödsirap
2pkt (a' 50g) jäst
vetemjöl
 
Till pensling och garnering
vatten
havregryn
 
Lägg havregryn och smör i en bunke. Tillsätt det kokande vattnet. Blanda om och låt stå i ca 10min.
Blanda i det kalla vattnet, salt, valnötter och sirap. Kolla så blandningen inte är varmare än 37grader. Smula sen i jästen och blanda om. Arbeta in mjöl tills degen släpper från kanterna i bunken och är smidig. Låt den jäsa övertäckt i ca 40min. 
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 2 lika stora delar. Lägg den ena åt sidan (övertäckt) och knåda den andra smidig. Platta med händerna eller kavla ut den till en raktangel som passar en lånpanna, jag tyckte det var enkalast att platta ut den direkt på en bakplåtspapper och sen lägga det i långpannan. Skär sen degen i 20 rutor, pensla med vatten och strö över havregryn. (Gör sedan samma med den andra degen) Låt degen jäsa övertäckt i ca 40min. Sätt under tiden ugnen på 250grader. 
Sätt in långpannan i nedre delen av ugnen och sänk värmen till 225grader. Grädda brödet tills det har fått fin färg och är genomgräddat, 20-25min. Låt det kallna på galler under bakduk. Bryt det i bitar när det kallnat. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela